prof. dr. Metka Kuhar
Somatsko doživljanje

Somatsko doživljanje (angl. Somatic Experiencing)

Somatsko doživljanje je oblika telesne psihoterapije, namenjena odpravi simptomov različnih travmatičnih dogodkov in kroničnega stresa. Travmatični so tisti dogodki, na katere nismo zmogli ustrezno odreagirati, ker je bilo dogajanje za nas prehitro ali preintenzivno. Gre za situacije, kot so nepričakovane izgube, padci in druge nesreče, medicinski posegi, izpostavljenost nasilju, spolne zlorabe, dolgotrajno pomanjkanje čustvene podpore in še in še bi lahko naštevali – vendar pa vrsta dogodka sama po sebi ne določa (stopnje) travmatiziranosti. Dr. Peter A. Levine je pristop osnoval na podlagi študiranja in povezovanja različnih znanstvenih področij: psihologije, etiologije, biologije, nevroznanosti, medicinske biofizike in avtohtonih zdravilskih praks, pa tudi več kot 45 let uspešne klinične rabe. Ta pristop sprošča travmatični stres ter s tem zdravi tako posttravmatski stresni sindrom (situacijske travme), pomembno pa prispeva tudi k zdravljenju razvojnih travm.

Kako Somatsko doživljanje deluje?

Somatsko doživljanje - ježevecGre za biopsihološki pristop k zdravljenju travme. Travma ni v samem dogodku, temveč se odraža v posameznikovem živčnem sistemu. Ob grožnji vsi organizmi ‘vklopijo’ preživetveni način – stanje visokega vznemirjenja živčnega sistema, ki omogoči kratkoročne obrambne reakcije boja ali pobega. Če ti dve strategiji nista mogoči, pa (začasno) zamrznejo. Kljub temu da se živali v divjini pogosto znajdejo v takih situacijah, po navadi ne razvijejo travmatičnih simptomov, saj to ‘stresno energijo’ po ogrožujočem dogodku uspešno sprostijo s pomočjo tresenja, teka ipd. Pri človeku pa preživetveni odzivi (boj, pobeg) iz različnih razlogov pogosto niso izpeljani do konca. Razlog za to so lahko nepredelane predhodne travme, predvsem pa je vzrok v tem, da naši višji možganski centri zatrejo veliko instinktivnih odzivov (npr. zaradi socialnih pritiskov, da moramo biti močni, neranljivi). Nedovršen odziv bega ali boja, pa tudi potlačena čustva, povezana s travmatičnim dogodkom (npr. strah, nemoč), so ključen razlog  travmatiziranosti.

Učinki somatskega doživljanja

Somatsko doživljanje - tigerTa metoda od travmatizirane osebe ne zahteva povnovnega pripovedovanja zgodbe ali podoživljanja travmatičnega dogodka. Namesto tega pri terapiji podpremo telesne instinkte in postopoma, nežno omogočimo, da se dokončajo oz. izvršijo obrambne reakcije boja, bega, zamrznjenosti. Na ta način sprostimo visoko stopnjo aktiviranosti živčnega sistema. Živčni sistem se tako lahko resetira oz. ponovno vzpostavi notranje ravnovesje.

Poleg predelave konkretnih travm nam somatsko doživljanje lahko pomaga, da v vsakdanjem  življenju lažje prepoznavamo svoja občutja in ukrepamo bolj usklajeno s sabo. Pomaga nam prepoznavati in odpravljati stresne odzive, uči nas bolj učinkovite samoregulacije. Uspešen spoprijem s travmo ter kultiviranje zavedanja telesnih občutij nas lahko privedeta do temeljite osebne preobrazbe v smeri večjega občutka pomirjenosti, do večje asertivnosti, pa tudi spontanosti, povezanosti z drugimi in naravo, skratka do bolj vitalnega, izpolnjenega, radostnega in ustvarjalnega življenja.

Knjige:

V slovenščini obstaja prevod prve knjige Petra Levina, ki je originalno izšla leta 1997 in je prevedena v več kot 20 jezikov: Kako prebuditi tigra – zdravljenje travm (2015). Založba Vbz. Moja recenzija te knjige je dostopna tukaj.

V slovenskem prevodu je izšla tudi Skupaj premagujmo travme in stres: Kako pri otrocih krepimo samozavest in psihično odpornost (2019). Mladinska knjiga. (v originalu Trauma through a Child’s Eyes: Infancy through Adolescence – Peter Levine & Maggie Kline, 2007). Z dr. Mijo M. Klemenčič Rozman sva bdeli nad prevodom, posebej strokovnim izrazjem, ter spisali uvodnik v knjigo, dostopen tukaj.

Peter Levine & Maggie Kline (2006) Trauma Through a Child’s Eyes: Awakening the Ordinary Miracle of Healing, North Atlantic Books.

Peter Levine (2008) Healing Trauma: A Pioneering Program for Restoring the Wisdom of Your Body, Sounds True.

Peter Levine (2010) In an Unspoken Voice: How the Body Releases Trauma and Restores Goodness, North Atlantic Books.

Peter Levine & Maggie Philips (2012) Freedom from Pain: Discover Your Body’s Power to Overcome Physical Pain, Sounds True.

Izbor znanstvenih člankov:

Payne, Peter; Levine, Peter & Crane-Godreau, Mardi (2015) Somatic experiencing: using interoception and proprioception as core elements of trauma therapy. Znanstveni članek v Frontiers of psychology.

Payne, Peter; Levine, Peter & Crane-Godreau, Mardi (2015) Corrigendum: Somatic Experiencing: using interoception and proprioception as core elements of trauma therapy. Znanstveni članek s pregledom študij v Frontiers of psychology.

Brom, D.; Stokar, Y.; Lawi, C.; Nuriel-Porat,V.; Ziv, Y.; Lerner, K. & Ross, G. (2017) Somatic Experiencing for Posttraumatic Stress Disorder: A Randomized Controlled Outcome Study. Journal of Traumatic Stress, 30, 3: 2014-312.

Krovna inštitucija:

Somatic Experiencing Trauma Institute


Scroll Up